ENGEMA Rail

Studie en engineering om grond- en funderingswerken, uitrustingswerken en het afrollen van kabels te kunnen realiseren.

1935

Vanaf 1935, begon onze maatschappij zich bezig te houden met de elektrificatie van het spoorwegnetwerk in België (3kV gelijkstroom), in het Groot-Hertogdom Luxemburg (in 25kV wisselstroom) Engema heeft de eerste hogesnelheidslijnen in België geëlektrificeerd: L1 Brussel-Frankrijk; L2 Brussel-Luik; L3 Luik-Duitsland.

1992 Engema Rail voert haar eerste seininrichtingswerf uit in het station Leopoldswijk in Brussel
1994

Realisatie van de elektrificatie van de 'Ligne de Nord' in het Groot-Hertogdom Luxemburg

1995

Engema verkrijgt haar ISO-certificaat.

1997

Inhuldiging van de hogesnelheidslijn 1 Brussel-Frankrijk, gerealiseerd door Engema Rail voor de loten betreffende bovenleidingen en seininrichting (in tijdelijke vereniging met Sclé Toulouse)

1998

Engema vergaart haar VCA**-attest voor de algemene veiligheid en de veiligheid in een spoorwegomgeving.

2005

Inhuldiging van de hogesnelheidslijn 2 Brussel-Luik, gerealiseerd door Engema Rail voor de loten betreffende bovenleidingen en seininrichting (in tijdelijke vereniging met Sclé Toulouse)

2007

Inhuldiging van de hogesnelheidslijn 3 Luik-Aken, gerealiseerd door Engema Rail (in de functie van mandataris) voor de loten betreffende bovenleidingen, ventilatie van de tunnels, in tijdelijke vereniging voor het lot spoor.

2008

Creatie van twee afzonderlijke afdelingen binnen Engema Rail: bovenleidingen en seininrichting.
Inhuldiging van de nieuwe installaties in het station van Muizen.

2009 Ondertekening van het ERTMS contract met de firma Siemens voor het plaatsen van bakens op het NMBS-netwerk.